Odziv Občine na dogajanje v Vrtcu
Svet javnega zavoda vrtca Škofja Loka je na včerajšni seji izglasoval začetek postopka razrešitve ravnateljice. V nadaljevanju podajamo nekaj pojasnil za javnosti.
Postopke razrešitve ravnatelja oz. ravnateljica javnega zavoda – vrtca ali osnovne šole – podrobno ureja 49. člen Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja. Ta določa, da ravnatelja ali ravnateljico razreši svet javnega vrtca oziroma šole. Pred sprejemom sklepa o razrešitvi mora svet zavoda z razlogi zanjo seznaniti ravnatelja oz. ravnateljico ter mu oz. ji dati možnost, da se o njih izjavi. Nato o tem seznani lokalno skupnost, vzgojiteljski zbor in svet staršev. Svet zavoda mora obrazložen predlog za razrešitev posredovati v mnenje ministru za vzgojo in izobraževanje, ki mora mnenje podati v 30 dneh, po poteku tega roka pa lahko svet zavoda o razrešitvi odloči tudi brez mnenja ministra. Šele po izvedbi omenjenega postopka, katerega namen je jasna opredelitev razlogov za razrešitev in dokazov za navedbe, lahko svet zavoda tudi odloča o razrešitvi.
Začetek postopka o razrešitvi sledi dogajanju v javnem zavodu v zadnjem mesecu, ki se je začelo z anonimnim pismom medijem z očitki nepravilnost v Vrtcu Škofja Loka. Zato so že bile sklicane seje sveta staršev in sveta zavoda. Svet staršev je na svoji seji sprejel sklep, da svetu zavoda predlaga začetek postopka o razrešitvi. Temu sta sledila tudi odstop predsednika sveta staršev in enega od predstavnikov staršev v svetu zavoda. Svet zavoda je na seji 15. maja 2025 obravnaval anonimni pismi zaposlenih in staršev in v namen razjasnitve situacije in ugotovitve resničnih dejstev sprejel sklep, da naj resorno ministrstvo ter Inšpektorat za delo nemudoma sprožita postopke izrednega inšpekcijskega nadzora v Vrtcu Škofja Loka. Po naših podatkih sta bila oba nadzora že opravljena, poročila oz. ugotovitev tega nadzora pa še nismo prejeli, jih pa pričakujemo v kratkem.
Ne glede na ta sklep sveta zavoda so štirje člani oz. članice sveta zavoda zahtevali nujno sejo sveta zavoda, na kateri bi glasovali o začetku postopka razrešitve ravnateljice. Takratna predsednica sveta je sklic zavrnila z razlogom, da bi bilo o tem sklepu smiselno glasovati po tem, ko bodo znane ugotovitve inšpekcijskih nadzorov. Pobudniki seje so nato sami sklicali sejo sveta zavoda, skladno s poslovnikom pa so na to sejo uvrstili tudi glasovanje o zaupnici predsednici svete zavoda. Na seji sveta zavoda, ki je potekala 5. junija 2025, so nato naprej izglasovali nezaupnico predsednici sveta, nato pa izvolili novo predsednico sveta, predstavnico staršev.
Občina Škofja Loka pri nastali situaciji postopa skladno s pravicami in dolžnostmi, ki jih ima kot ustanovitelj javnega zavoda. V prvi meri je to pravica in dolžnost imenovati predstavnike ustanovitelja v svet zavoda ter izvajati nadzor nad poslovanjem javnega zavoda, predvsem z vidika porabe proračunskih sredstev, v primeru vrtca pa določa tudi cene vrtca.
Pristojnosti, kot je imenovanje ali razrešitev ravnatelja oz. ravnateljice, sprejem letnega delovnega načrta, obravnava pritožb v zvezi s pravicami, obveznostmi in odgovornostmi delavcev iz delovnega razmerja pa ima svet zavoda. Pri tem opozarjamo, da so predstavniki katerekoli skupine v svetu zavoda tja imenovani osebno in niso vezani na navodila ali mandat predlagatelja, hkrati pa je predvsem v primeru predstavnikov občine Komisija za preprečevanje korupcije že večkrat opozorila, da občina predstavnikom v svetih zavoda ne sme dajati navodil glede dela ali glasovanja, lahko pa jim nudi pravno pomoč, če jo potrebujejo.
Zaradi zelo jasnih razmejitev pristojnosti ustanovitelja in organov zavoda dogajanje v vrtcu z zaskrbljenostjo spremljamo, izvajanje nadzora pa izvajamo zgolj v obsegu, ki je v pristojnosti občine, vsekakor pa ne podajamo sodb o delu kateregakoli organa vrtca brez jasnih dokazov.
Infrastruktura in prostorski pogoji v Vrtcu Škofja Loka
V zadnjem mesecu tudi v različnih krogih kroži veliko informacij o stanju v Vrtcu Škofja Loka ter primernosti enot Vrtca Škofja Loka in aktivnostih vzdrževanja, zato Občina Škofja Loka - ne glede na jasno stališče glede razmejitve pristojnosti med organi zavoda in ustanoviteljem - podaja nekaj osnovnih informacij o ukrepih Občine za obravnavo izpostavljenih pritožb ter pristojnostih glede investicijskega vzdrževanja in zagotavljanja materialnih pogojev za izvajanje programov predšolske vzgoje informacij. Ob tem pa tudi dejstva glede stanja v enotah, ki so v zadnjem mesecu najpogosteje omenjene.
Zakon o vrtcih določa, da se sredstva za investicijsko vzdrževanje in sredstva za investicije v nepremičnine in opremo javnih vrtcev zagotavljajo iz proračuna občine. Občina Škofja Loka je z javnimi zavodi na področju vzgoje in izobraževanja, za katera se sredstva za vzdrževanje nepremičnin in opreme zagotavlja iz proračuna, dogovorjena, da predlagajo letni načrt dela v višini, ki je opredeljena v veljavnem proračunu. Za tem skupaj pregledamo in določimo prioritetna področja obnove. V prvi vrsti se sredstva zagotavljajo za odpravo pomanjkljivosti, ki so bila ugotovljena v inšpekcijskih postopkih, nato pa za nadgradnjo na željo uporabnikov ter upravljavca nepremičnin. Sredstva v ta namen so omejena, zato se vsako leto posebej določi prioritetna lista ukrepov glede na nujnost posameznih predlaganih del.
Programi predšolske vzgoje Vrtca Škofja Loka trenutno potekajo v 10 različnih enotah na območju občine Škofja Loka. Večina stavb, v katerih delujejo te enote, je bili zgrajenih v času pred letom 2000. Enota Biba, ki je bila vzpostavljena v prostorih modularnih enot, je bila postavljena v letu 2009, gradnja enote Kamnitnik pa je bila zaključena v letu 2019, ko je tudi začela z delovanjem. V zadnjih dveh letih sta z delovanjem v prenovljenih prostorih začeli še enoti Kamenček in Pod gradom, prostori pa so bili popolnoma prenovljeni za potrebe vrtca. Omenjeni enoti ter enote Rožle, Bukovica ter Ciciban delujejo v stavbah, ki niso bile grajene za namene vrtca, na podlagi 10.a člena Zakona o vrtcih, ter z upoštevanjem vseh normativov in standardov, ki določajo prostor in opremo vrtca.
Zaradi omenjenih dejstev se pogoji za delovanje med enotami razlikujejo. Medtem ko je za vse enote zagotovljeno upoštevanje veljavnih normativov in standardov, pa so seveda novejši prostori, v boljšem stanju in bolj energetsko učinkoviti, kot prostori v stavbah starejše gradnje.
Enota Biba je bila v letu 2009 zaradi velikega pomanjkanja prostora v vrtcu vzpostavljena v obliki modularnih enot. Zaradi tega je energetska učinkovitost stavbe nekoliko slabša kot v preostalih enotah, ki so bili v veliki večini že dodatno energetsko sanirani. Zaradi drugačnega zunanjega ovoja stavbe je slabša toplotna prevodnost stavbe, kar posledično prinese tudi večjo porabo energije. V enoti je predvideno naravno prezračevanje, ki zahteva določene organizacijske ukrepe, kot so denimo intenzivno kratkotrajno prezračevanje, ki se mora izvajati v ustreznih razmerah (poleti denimo intenzivno prezračevanje v času nižjih dnevnih temperatur). Iz energetske izkaznice objekta izhaja predvsem, da je v enoti določen izziv pri temperaturi v zimskem času oz. času nižjih temperatur, tako zaradi nekoliko slabše izolacije tal kot dejstva, da je za prezračevanje enote potrebno odpirati okna, kar posledično prinese izgubo toplote. Ne glede na to pa je bilo pri izdelavi energetske izkaznice ugotovljeno, da prostori so primerni za delovanje, hkrati pa je bilo priporočenih nekaj ukrepov za optimizacijo oz. znižanje porabe energije. Ker so bili v pogovorih z uporabniki izpostavljeni predvsem pogoji v času nižjih temperatur, so se tudi ukrepi osredotočali predvsem na delovanje enote v zimskem času.
S strani uporabnikov nismo prejeli pritožb zaradi izredno previsokih temperatur poleti, saj bi v primeru, da bi v prostorih enote temperatura presegla 28 stopinj Celzija, enoto zaprli. Je pa zaradi slabše energetske oz. toplotne izolacije razumljivo, da so tudi v notranjih prostorih vrtca temperature v poletnem času nekoliko višje. Razlika med zunanjo in notranjo temperaturo naj glede na priporočila strokovnjakov ne bi odstopala več kot 6 do 8 °C. V primeru zunanjih temperatur, ki presegajo 30 stopinj Celzija, ni primerno, da bi bili prostori ohlajeni na 23 stopinj ali manj.
V različnih pismih in pogovorih med starši je bilo zaznati še zaskrbljenost glede razmer v enoti Najdihojca. Pri tem bi želeli na začetku opozoriti, da je bila po našem vedenju topla voda v enoti zagotovljena ves čas. Zaradi določenih napak, ki so se postopoma odpravljale, pa je prišlo do občasnega mešanja tople in hladne vode, kar je posledično pripeljalo do nižje temperature vode na določenih krajih izpusta. Ta situacija je bila opažena že v poletnih mesecih leta 2024, ko so uporabniki opozorili na to, da obstoječa naprava za segrevanje in hlajenje vode ne zagotavlja dovolj visokih temperatur vode glede na normative in standarde. Zato je bila v prvi fazi naprava zamenjana, kar pa še vedno ni pripeljalo do ustreznega stanja na sami vodovodni napeljavi. V nadaljevanju je bila pregledana plinska napeljava ter plinske peči, a je bilo ugotovljeno, da te zagotavljajo ustrezen nivo toplote. V jesenskih mesecih leta 2024 je bil na objektu večkrat prisoten vodovodar, ki je preverjal morebitne napake na omrežju za toplo vodo, a napake ni uspel v celoti odpraviti. Ker vzroka nikakor ni bilo možno ugotoviti, se je Občina skupaj z vodstvom vrtca odločila za celovito sanacijo omrežja za toplo vodo, zaradi česar je bila ta enota v času zimskih počitnic v februarju 2025 tudi zaprta. S to sanacijo smo uspeli vzpostaviti stanje, ko se hladna in topla voda ne mešata in so temperature v celotnem omrežju ustrezne, vrednost sanacije je bila 70.000 EUR.